Dekorowanie żabki w smyczku: niech zakwitną wiosenne kwiaty!

dekorowanie żabki w smyczku

Artykuł tłumaczony z magazynu muzycznego The Strad Magazine.

Specjalistyczną częścią rzemiosła lutniczego jest dodawanie dekoracyjnej inkrustacji do żabki. Vladimiros Sorokin-Andreou prezentuje swoją metodę tej zarówno skomplikowanej jak i delikatnej części procesu.

"Parę razy miałem przyjemność, że zwracali się do mnie zarówno rzemieślnicy, jak i muzycy, prosząc o wyjaśnienie czy poradę, w jaki sposób dodaję ozdobną inkrustację do żabek w stylu Christiana Wilhelma Knopfa. Trudno stwierdzić co kierowało sławnymi rzemieślnikami takimi jak Knopf czy Étienne Pajeot do tworzenia inkrustacji w żabkach. W moim przypadku była to potrzeba dodania warstwy indywidualności do tworzonych przeze mnie smyczków. Większej pewności siebie i chęci do tego co robię uzyskuję po informacjach zwrotnych od muzyków np. otrzymałem wiadomość od mieszkającego w Nowym Jorku skrzypka Aarona Feldmana, który powiedział: ‘Wśród wszystkich moich smyczków Monomax (przyp. tłum. pseudonim Vladimirosa Sorokin-Andreou) posiadam swój ulubiony – elegancka winorośl – nazwana przez Vladimirosa „Bachusem” (przyp. tłum. inaczej zwany Dionizos, bóg z greckiej mitologii). Tak zaczęła się moja pierwsza przygoda z dekoracją żabek na zamówienie.

Nie wszystkie zamówienia dochodziły do skutku, a już nie na pewno za pierwszym razem. Niektóre techniki zaczęły mieć sens dopiero, po zniszczeniu kilka dobrych żabek. Dzięki metodzie prób i błędów ostatecznie zdecydowałem się na proces dekorowania żabek za pomocą inkrustowanych elementów."

Poniżej Vladimiros Sorokin-Andreou przedstawia proces inkrustacji krok po kroku:

  1. 1. Po wstępnym szkicu i wyborze projektu tworzony jest szablon, za pomocą którego przenoszona jest ozdobę na żabkę. Szablon z uwagi na wielokrotne użycie sprawdzi się lepiej niż np. biała kalka.

  2. 2. Szczegółowe elementy każdego projektu są wycinane z płytek z masy perłowej i przechowywane w oddzielnych plastikowych torebkach do wykorzystania w przyszłości. Przygotowywane oczywiście partiami.

  3. 3. Do wszystkich opisywanych prac wykorzystywane są narzędzia takie jak: mikro wiertarka, mini pilniki igłowe jubilerskie o różnych średnicach, dłuta, papier ścierny oraz tarcze ścierne i szmerglowe.

  4. 4. Następnie umieszczany jest szablon na nowej żabce i białym markerem zaznaczany obszar przypisany do projektu inkrustacji.

  5. 5. Elementy inkrustacji umieszczane są na żabce oraz wyżłabiane są kontury igłą lub ostrym skalpelem.

  6. 6. Kolejny krok to ostrożne usunięcie drewno z powierzchni za pomocą wiertła i wykończenie pracy dłutem. Podczas procesu powstały proszek hebanowy, przyda nam się w następnych krokach.

  7. 7. Na zdjęciu widać część inkrustacji w wyznaczonym obszarze, przymocowanej za pomocą zwykłego super glue.

  8. 8. Po zamontowaniu wszystkich wkładek należy sprawdzić obszar roboczy pod kątem drobnych szczelin. Gdy takowe istnieją należy wypełnić je mieszanką proszku hebanowego i kleju. Nadmiar proszku i kleju można później usunąć nożem, gdy klej wyschnie.

  9. 9. Za pomocą wiertła o odpowiedniej średnicy należy nawiercić otwór prostopadle do powierzchni żabki. Następnie jak w poprzednich krokach, mocowane są pozostałe elementy za pomocą kleju.

  10. 10. Po inkrustowaniu wszystkich elementów z masy perłowej, powierzchnia powinna zostać wypolerowania nasadkami o różnych gradientach.

  11. 11. Za pomocą markera Vladimiros przerysowuje kontury i wyżłabia kanały dla srebrnych elementów inkrustacji.

  12. 12. Ze srebrnych płyt o grubości 0,1–0,15 mm i szerokości 1,5–2,0 mm wycinane są potrzebne fragmenty.

  13. 13. Następnie srebrne części przyklejane są w wyznaczonym miejscu. Wystają tylko nieznacznie. Bardzo ważne jest, aby wszelkie prace związane z mocowaniem srebrnych elementów były wykonywane dopiero po zakończeniu wszystkich prac z elementami inkrustacji z masy perłowej.

  14. 14. Po umieszczeniu srebrnych wkładek, tak jak w przypadku inkrustacji masy perłowej sprawdzany jest obszar pod kątem drobnych szczelin i wypełniany mieszanką proszku hebanowego i kleju.

  15. 15. Zamontowane elementy inkrustacji są następnie wykańczane pilnikiem, a następnie szlifowane i polerowane w celu uzyskania finalnego produktu.

  16. 16. Poniżej przepiękne inkrustacje Vladimirosa Sorokin-Andreou:


Źródło: https://www.thestrad.com/for-subscribers/decorating-a-bow-frog-let-the-flowers-bloom/17888.article?adredir=1

https://www.violinbowmaker.com/index.html