Dekorowanie żabki w smyczku: niech zakwitną wiosenne kwiaty!
Artykuł tłumaczony z magazynu muzycznego The Strad Magazine.
Specjalistyczną częścią rzemiosła lutniczego jest dodawanie dekoracyjnej inkrustacji do żabki. Vladimiros Sorokin-Andreou prezentuje swoją metodę tej zarówno skomplikowanej jak i delikatnej części procesu.
"Parę razy miałem przyjemność, że zwracali się do mnie zarówno rzemieślnicy, jak i muzycy, prosząc o wyjaśnienie czy poradę, w jaki sposób dodaję ozdobną inkrustację do żabek w stylu Christiana Wilhelma Knopfa. Trudno stwierdzić co kierowało sławnymi rzemieślnikami takimi jak Knopf czy Étienne Pajeot do tworzenia inkrustacji w żabkach. W moim przypadku była to potrzeba dodania warstwy indywidualności do tworzonych przeze mnie smyczków. Większej pewności siebie i chęci do tego co robię uzyskuję po informacjach zwrotnych od muzyków np. otrzymałem wiadomość od mieszkającego w Nowym Jorku skrzypka Aarona Feldmana, który powiedział: ‘Wśród wszystkich moich smyczków Monomax (przyp. tłum. pseudonim Vladimirosa Sorokin-Andreou) posiadam swój ulubiony – elegancka winorośl – nazwana przez Vladimirosa „Bachusem” (przyp. tłum. inaczej zwany Dionizos, bóg z greckiej mitologii). Tak zaczęła się moja pierwsza przygoda z dekoracją żabek na zamówienie.
Nie wszystkie zamówienia dochodziły do skutku, a już nie na pewno za pierwszym razem. Niektóre techniki zaczęły mieć sens dopiero, po zniszczeniu kilka dobrych żabek. Dzięki metodzie prób i błędów ostatecznie zdecydowałem się na proces dekorowania żabek za pomocą inkrustowanych elementów."
Poniżej Vladimiros Sorokin-Andreou przedstawia proces inkrustacji krok po kroku:
- 1. Po wstępnym szkicu i wyborze projektu tworzony jest szablon, za pomocą którego przenoszona jest ozdobę na żabkę. Szablon z uwagi na wielokrotne użycie sprawdzi się lepiej niż np. biała kalka.
- 2. Szczegółowe elementy każdego projektu są wycinane z płytek z masy perłowej i przechowywane w oddzielnych plastikowych torebkach do wykorzystania w przyszłości. Przygotowywane oczywiście partiami.
- 3. Do wszystkich opisywanych prac wykorzystywane są narzędzia takie jak: mikro wiertarka, mini pilniki igłowe jubilerskie o różnych średnicach, dłuta, papier ścierny oraz tarcze ścierne i szmerglowe.
- 4. Następnie umieszczany jest szablon na nowej żabce i białym markerem zaznaczany obszar przypisany do projektu inkrustacji.
- 5. Elementy inkrustacji umieszczane są na żabce oraz wyżłabiane są kontury igłą lub ostrym skalpelem.
- 6. Kolejny krok to ostrożne usunięcie drewno z powierzchni za pomocą wiertła i wykończenie pracy dłutem. Podczas procesu powstały proszek hebanowy, przyda nam się w następnych krokach.
- 7. Na zdjęciu widać część inkrustacji w wyznaczonym obszarze, przymocowanej za pomocą zwykłego super glue.
- 8. Po zamontowaniu wszystkich wkładek należy sprawdzić obszar roboczy pod kątem drobnych szczelin. Gdy takowe istnieją należy wypełnić je mieszanką proszku hebanowego i kleju. Nadmiar proszku i kleju można później usunąć nożem, gdy klej wyschnie.
- 9. Za pomocą wiertła o odpowiedniej średnicy należy nawiercić otwór prostopadle do powierzchni żabki. Następnie jak w poprzednich krokach, mocowane są pozostałe elementy za pomocą kleju.
- 10. Po inkrustowaniu wszystkich elementów z masy perłowej, powierzchnia powinna zostać wypolerowania nasadkami o różnych gradientach.
- 11. Za pomocą markera Vladimiros przerysowuje kontury i wyżłabia kanały dla srebrnych elementów inkrustacji.
- 12. Ze srebrnych płyt o grubości 0,1–0,15 mm i szerokości 1,5–2,0 mm wycinane są potrzebne fragmenty.
- 13. Następnie srebrne części przyklejane są w wyznaczonym miejscu. Wystają tylko nieznacznie. Bardzo ważne jest, aby wszelkie prace związane z mocowaniem srebrnych elementów były wykonywane dopiero po zakończeniu wszystkich prac z elementami inkrustacji z masy perłowej.
- 14. Po umieszczeniu srebrnych wkładek, tak jak w przypadku inkrustacji masy perłowej sprawdzany jest obszar pod kątem drobnych szczelin i wypełniany mieszanką proszku hebanowego i kleju.
- 15. Zamontowane elementy inkrustacji są następnie wykańczane pilnikiem, a następnie szlifowane i polerowane w celu uzyskania finalnego produktu.
- 16. Poniżej przepiękne inkrustacje Vladimirosa Sorokin-Andreou: