REWOLUCJA W STRUKTURZE
Magazyn THE STRAD
By futerał był trwalszy, lżejszy oraz bardziej wytrzymały fabryki tworzące futerały poszukują nowych rozwiązań pracując z materiałami takimi jak Polycarbonat, Kevlar, włókno węglowe z recyklingu, a nawet len – opowiada Harry White.
Ewolucja futerałów do instrumentów smyczkowych podparta jest dwoma filarami – bezpieczeństwem oraz estetyką. Począwszy od inkrustowanych kością słoniową futerałów stworzonych dla ‘Les 24 violons du Roi’, zestawu instrumentów założonego przez Ludwika XIII w 1626, aż do futerałów W.E. Hill & Sons w 1880 roku, gdzie celem futerału były zarówno bezpieczeństwo jak i wzmocnienie majestatu instrumentu wewnątrz. Dzisiaj posiadanie cennego instrumentu nigdy nie było bezpieczniejsze. Ale wymagania dotyczące futerałów nigdy nie były wyższe. Bezpieczeństwo i styl są obowiązkowe, ale co z wagą, odpornością na warunki klimatyczne lub zrównoważonym środowiskiem? Nauka, technologia i ludzka pomysłowość dostarczyły odpowiedzi, dzięki czemu futerał XXI wieku może być wzorem zarówno piękna, jak i innowacji. Przyjrzymy się niektórym z najnowszych wydań i ujawnimy jeden lub dwa sekrety tego, co składa się na świetny, nowoczesny futerał.
Na początek – najnowsze futerały BAM Supreme, a mianowicie Hightech oraz warianty Ice i Orchestra. Dostępne na wiolonczelę oraz skrzypce, wszystkie trzy linie prezentują charakterystyczne cechy firmy BAM w zakresie stylu. Ale prawdziwe zainteresowanie wynika z użytego materiału, z futerałami Supreme reprezentującymi ewolucję futerału skrzypcowego BAM L'Opera, który jako pierwszy na rynku został wyprodukowany z zewnętrzną powłoką w 100% z polycarbonu. Polycarbon znany jest z lekkości a także wysokiej odporności na wstrząsy i zmiany temperatury, co czyni go idealnym materiałem dla futerałów. Minusem tego materiału jest wysoka cena oraz trudność w obrobieniu. „Rozpoczęliśmy badania i rozwój w tym zakresie cztery lata temu” – mówi Robert Goetz, dyrektor generalny BAM. „Polycarbon jest trudniejszy do termoformowania niż ABS lub mieszanka ABS. Potrzeba dużego doświadczenia, ponieważ praca wykonywana jest w wyższych temperaturach. Potrzeba na przykład specjalnych form, które są odporne na ciepło. Cały proces wymaga dużo więcej czasu, energii i technologii. Jeśli spojrzymy na wysokiej klasy branżę bagażową – jak Rimowa czy Samsonite – wszyscy używają polycarbonu. Zaprojektowane i opatentowane zamki BAM są również wykonane z polycarbonu i są niezniszczalne”. BAM poddaje futerały rygorystycznym testom w swoim laboratorium w Solingen w Niemczech, w tym wystawienie na działanie wody pod wysokim ciśnieniem, wielokrotne podnoszenie ciężarów do 5 kg wewnątrz futerału i przerażającą procedurę umieszczania ich w gigantyczną, przemysłową suszarkę bębnową. Aby zapewnić dodatkowe bezpieczeństwo, muzycy mogą śledzić lokalizację swojego futerału za pomocą urządzenia śledzącego BAM i koordynującej aplikacji Gigs, zakupionej osobno, ale odpowiedniej dla każdej marki futerału skrzypcowego.
Innowacje z materiałami są kontynuowane w futerale skrzypcowym Enigma Series 3 od Dimitri Musafia, założyciela Musafia Cremona Italy. Pierwsza w swoim rodzaju seria Enigma 3 na skrzypce i altówkę stała się flagowym modelem rewolucyjnych, hybrydowych futerałów z Kevlaru firmy Musafia. Kevlar to włókno syntetyczne, używane w łaziku marsjańskim i przez wojsko w pojazdach opancerzonych i kamizelkach kuloodpornych, ale także w bardziej codziennym przemyśle, takim jak mosty wiszące, opony o wysokich osiągach i żagle jachtowe. Jego właściwości obejmują bycie lekkim, dziesięć razy mocniejszym niż stal i ognioodpornym w temperaturze ponad 400C.
Opracowanie obudowy futerału z Kevlaru i laminatu było ekscytującym procesem, mówi Musafia. „Pomysł polegał na zintegrowaniu właściwości laminatu drewnianego – izolacji termicznej, doskonałego stosunku sztywności do masy i kontrolowanej absorpcji wstrząsów – z zaawansowanymi technologicznie właściwościami Kevlaru” – mówi. „Obudowy futerału były tradycyjnie wykonane z drewna, ale w ciągu ostatnich kilku dekad wprowadzono inne materiały: poliuretan o dużej gęstości, włókno szklane, włókno węglowe i tworzywa termoplastyczne. Wszystkie te mają jedną wspólną cechę: są łatwe do uprzemysłowienia w porównaniu z powłoką z drewna klejonego, która jest bardzo pracochłonna. To sprawia, że materiały te są bardzo popularne w masowej produkcji. Mają jednak liczne wady, w tym przewodzenie ciepła zamiast izolacji, słaby stosunek sztywności do masy oraz efekt odbicia, co oznacza, że energia kinetyczna uwalniana podczas upadku jest przekazywana bezpośrednio do instrumentu, a nie jest pochłaniana.”
Ale po co łączyć Kevlar z laminatem? „W połowie lat 80. zbudowałem eksperymentalne futerały przy użyciu zaawansowanych technologicznie materiałów i zleciłem te badania znanemu konstruktorowi kajaków wyczynowych” – wyjaśnia Musafia. „Po testach zalety laminatu drewnianego w porównaniu z innymi materiałami ostatecznie przeważyły jego główną wadę, która polegała na tym, że przewyższając wytrzymałość na rozciąganie, drewno w końcu pęka. Teraz połączenie laminatu drewnianego z Kevlarem rozwiązuje ten problem. Kevlar jest tak mocny, że nawet w postaci tekstylnej nie da się go przeciąć nożyczkami; wymagane są specjalne narzędzia. Tak więc żywicowanie Kevlaru w strukturę drewniano-laminowaną sprawia, że drewno po prostu nie może się łamać, zachowując wszystkie pozytywne cechy laminatu drewnianego”.
Seria Enigma 3 posiada również porty uwalniania ciśnienia, zaprojektowane w celu stworzenia bardziej przyjaznych dla instrumentu warunków w futerale. „Jeśli latem futerał zostanie wystawiony na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, masa powietrza w futerale nagrzeje się, a wraz z nią skrzypce, nawet dramatycznie” – mówi Musafia. „Testy wykazały, że temperatura wewnątrz obudowy z włókna węglowego, wystawionej na bezpośrednie działanie promieni słonecznych w temperaturze otoczenia 33–34C, nagrzewa się z 25,5C do 43C w zaledwie 20 minut, podczas gdy obudowa z drewna laminowanego nie osiągnie nawet temperatury otoczenia w tym samym czasie. Co gorsza, podczas tego samego testu wilgotność względna wewnątrz futerału z włókna węglowego wzrośnie z 50 do prawie 80 procent w ciągu zaledwie 10 minut. Głównym tego powodem jest to, że obudowa jest hermetyczna, co wielu producentów wykorzystuje jako punkt sprzedaży!”. Jak więc porty ciśnieniowe pomagają rozwiązać ten problem? „Gdy powietrze jest podgrzewane, rozszerza się, ale hermetyczne uszczelnienie nie pozwala na to dla powietrza wewnątrz futerału” – wyjaśnia Musafia. „Przetestowaliśmy dwa identyczne przypadki, jeden z portami ciśnieniowymi, a drugi bez, wystawione na bezpośrednie działanie promieni słonecznych w podobnych warunkach jak w poprzednich testach. Obecność portów ciśnieniowych zmniejsza początkowy wzrost wilgotności względnej o połowę”.
Futerały Negri szczycą się również pierwszą w branży kolekcją Sylver File, którą wprowadzana na rynek futerał skrzypcowy, który według producenta jest najlżejszy na rynku. „Zawsze szczyciłem się używaniem najwyższej jakości materiałów w moich futerałach, używając wykwintnych skór, drewna i tkanin, aby połączyć luksus z trwałością” – mówi dyrektor Negri Cases, Luis Negri. „Nadal uwielbiam tworzyć i wykorzystywać te projekty, ten nowy model rozpoznaje zapotrzebowanie rynku na bardziej eleganckie i lżejsze opcje.” Z pewnością Sylver File zachowuje znak firmowy Negri, charakteryzując się szykowną prostotą, ale wyraźnie motywując względami praktycznymi. „Ważąc tylko 1,48 kg, futerał jest ultralekki, ale także bardzo wytrzymały” – mówi Negri.
"Futerał posiada system odpinanych pasków do łatwego przenoszenia, a także kieszenie na nuty i akcesoria oraz cztery uchwyty na smyczek." Futerał zawiera również wewnętrzny system zawieszenia, który Negri mówi, że "podtrzymuje" skrzypce i pozwala na niewielki ruch wewnątrz, działając jak amortyzator, jednocześnie trzymając instrument mocno zawieszony. Negri podkreśla, że utrata wagi nie oznacza utraty ochrony. „Nasza powłoka zewnętrzna z włókna węglowego zapewnia wysoką wytrzymałość na uderzenia oraz niską rozszerzalność cieplną” – wyjaśnia. „Daje to najwyższą ochronę przed uderzeniami, zadrapaniami i wilgocią, co, jak wiemy, może być nieuniknione podczas podróży z instrumentem”.
Niezależnie od tego, czy rezultatem jest odporność na uderzenia, cyrkulacja powietrza w futerale, lekkość, czy też dbałość o środowisko, dążenie do znalezienia coraz bardziej pomysłowych metod pracy z nowymi materiałami łączy producentów i przenosi futerały na nowe wyżyny. Chociaż technologia mogła ewoluować, zasady bezpieczeństwa i piękna zapewniają ciągłość od dzisiejszych innowatorów do mistrzów z przeszłości. Cenne instrumenty nigdy nie były w bezpieczniejszych i bardziej odpowiedzialnych rękach.
Futerały o których mowa w artykule dostępne w naszej ofercie: