Smyczki ARCUS

W każdym pułapie cenowym smyczki Arcus oferują doskonałe brzmienie w porównaniu ze smyczkami wykonanymi z fernambuku lub wszelkiego typu kompozytów. Rezonans fernambuku jest ograniczony do poziomu 6 w dziewięciostopniowej skali, jaką przyjęliśmy w klasyfikacji naszych smyczków. To porównanie jest rezultatem setek prób dokonanych zarówno przez muzyków, jak i wielu testów w naszej pracowni, gdzie na bieżąco mamy do czynienia z naprawami drogich smyczków drewnianych. Niejednokrotnie sklasyfikowaliśmy wykonane w złocie smyczki bardzo renomowanych wytwórców zaledwie na poziomie 4. Większość starych, dobrych smyczków francuskich plasuje się w okolicy poziomu 5. Rezonans większości smyczków wykonanych z kompozytów o niskiej gęstości to poziom 3 i poniżej smyczków Arcus. Wysoka zawartość (60% i więcej) żywic powoduje znaczne właściwości tłumiące, zwłaszcza w wyższym paśmie częstotliwości. Często relacja ceny do walorów brzmieniowych w tych smyczkach jest dyskusyjna. Ponad 15-letnia praktyka i doświadczenie w klasyfikacji smyczków Arcus powodują, że niezwykle rzadko zdarza się, by na konkretnym instrumencie smyczek niższej klasy grał lepiej niż tej samej serii smyczek wyższej klasy. Do dnia dzisiejszego smyczki klasy 7-9 nie znajdują odpowiedników w porównaniu z innymi smyczkami pod względem właściwości rezonansowych. Jest to możliwe dzięki unikalnej konstrukcji smyczków Arcus, opartej na kompozytach o wysokiej gęstości (zawartość 75% włókien i 25% żywic) i wydrążonym, cienkościennym pręcie.

 

Smyczki skrzypcowe

Tolerancja zachowania parametrów sztywności smyczka dla tej samej receptury składu komponentów, z których został wykonany, wynosi +/- 5%, co na szczęście mieści się w tolerancji preferencji skrzypków. Dla większości z nich idealna gęstość włosia to 7,5-8 mm², co jest również optymalną, wyliczoną przez nas wartością dla nowoczesnych smyczków. Naprężenie strun jest 30% wyższe w stosunku do strun jelitowych, dla których projektowane były smyczki drewniane. To pozwala na sklasyfikowanie smyczków serii S i A, jako lekkich, a smyczków serii P i M, jako raczej cięższych. W rezultacie, od ostatniego lata produkujemy i sprzedajemy smyczki w nowych seriach S (lekkie) i P (cięższe). W zależności od instrumentu i indywidualnych preferencji skrzypka, możemy zawsze znaleźć właściwą propozycję spośród smyczków tych dwóch serii, zarówno w wersji z okrągłym, jak i ośmiokątnym prętem.

 

Smyczki altówkowe

Współczesne wymagania orkiestrowe to m.in. pięknie brzmiące, łatwo odzywające się altówki; odpowiednimi smyczkami dla takich instrumentów są smyczki serii A. Konstrukcja większości altówek jest raczej dość masywna, dlatego też instrumenty te wymagają nieco cięższych smyczków – w naszej opinii waga rzędu 58/59 g, jest w tym przypadku wartością optymalną. Altówki różnią się między sobą nie tylko barwą dźwięku i budową, ale również wielkością, co ma wpływ na długość, a tym samym i naprężenie strun, które jest mniejsze w przypadku mniejszych rozmiarów altówek i wymaga użycia bardziej elastycznych smyczków z włosiem o gęstości 9 mm², a w przypadku większych rozmiarów altówek – smyczków sztywniejszych, z włosiem o gęstości 10 mm². Dla małych altówek odpowiednie są bardziej elastyczne smyczki serii M, które sprawdziły się na przestrzeni ostatnich lat. Z kolei dla altówek o większych rozmiarach zaprojektowaliśmy serię P. Po wielu konsultacjach z altowiolistami przekonstruowaliśmy również smyczki serii S i A, powiększając ich ciężar, co poskutkowało wzrostem ich sprzedaży.

 

Smyczki wiolonczelowe

Różnice budowy wiolonczel skutkują w konsekwencji różnicami ich brzmienia. Duże instrumenty Gofriller, czy Montagnana charakteryzują się głębokim, raczej basowym brzmieniem i użycie w tym przypadku smyczków serii S może dać pozytywne efekty w postaci bardziej błyskotliwego, jasnego dźwięku. Z drugiej strony, mniejsze wiolonczele w stylu Strad, czy Ruggeri, charakteryzujące się jaśniejszym dźwiękiem mogą korzystnie współpracować z ciemniej brzmiącymi smyczkami serii M. Tak jak w przypadku smyczków skrzypcowych, seria A została włączona do serii S.

 

Smyczki kontrabasowe

W 2014 roku zaprojektowaliśmy kompletnie nowy pręt do smyczków kontrabasowych charakteryzujący się m.in. większym wygięciem, mniejszą główką i ogólnie bardziej eleganckim wyglądem. Smyczek ten świetnie skacze i daje wrażenie gry w dobrym kontakcie ze strunami. Podczas prac nad prototypem odbyliśmy wiele testów z kontrabasistami nie do końca usatysfakcjonowanymi poprzednimi modelami – ponad połowa z nich zakupiła nowy model. Nazwa modelu pozostała niezmieniona.